TULBURARILE DE
LIMBAJ/COMUNICARE
1.Factorii ce influenteaza dezvoltarea
limbajului normal
·
Factorii genetici -
patternul dezvoltarii limbajului cu etapele sale si nivelul de performanta pe
care-l poate atinge fiecare dintre noi este programat genetic;
·
Factorii fizici -
suferinta intrauterina si greutate mica la nastere reprezinta factori de risc
în dezvoltarea limbajului. Otitele recurente în primii doi ani de viata pot
produce o întârziere în dezvoltarea limbajului expresiv si receptiv sau pot
afecta capacitatea articulatorie;
·
Calitatea stimularii - este
importanta calitatea "mediului lingvistic" în care traieste copilul.
Interactiunea parinti - copil în dezvoltarea limbajului este importanta în
calitatea ei mai mult decât în cantitate.
·
Sexul - fetele ajung sa se exprime
mai usor si mai repede,
·
Familia numeroasa - se
pare ca în familiile numeroase, cu mai multi copii, dobândirea limbajului se
face mai încet,
·
Gemelaritatea -
gemenii vorbesc, se pare, mai târziu decât copiii singuri,
·
Nivelul socio-cultural al familiei - copiii din clasele de mijloc sunt mai avansati în dobândirea limbajului,
·
Familiile
bilingve
- în ciuda supozitiilor ca existenta a doua forme lingvistice ar întârzia
dezvoltarea limbajului, copiii nu au dificultati în aceasta privinta; ei
reusesc cu usurinta sa vorbeasca amândoua limbile. Poate
fi totusi un dezavantaj atunci când copilul are tulburari de limbaj din alte
cauze.
2.Etiologia
Ipoteze
-Anomalii
structurale si functionale ale creierului din cauze înca nedetectabile clinic,
copiii pot prezenta semne minore de afectare cerebrala, neurologica, precum:
dominanta crebrala mixta - tulburari de atentie, dificultati de coordonare
motorie.
-Studiile
de neuroimagerie indica particularitati neuroanatomice în emisferul stâng, care
este cunoscut ca fiind dominant în activitatea limbajului si în învatare.
-Factorii
genetici implicati în multe tulburari de limbaj (dar nu în toate) au un rol
important, dovedit de studiile familiale care raporteaza o rata înalta de
agregare a acestor tulburari. Modelul genetic nu a fost
înca stabilit.
-Unii
autori considera ca procesul de imaturitate a neurodezvoltarii este datorat
mielinizarii întârziate sau unui grad de limitare în procesele de maturizare
neuronala. Clinic, copiii prezinta întârziere în dezvoltarea limbajului, a
proceselor motorii si pot avea semne neurologice fruste (ex. ROT mai vii,
discreta dismetrie, etc.)
-Factorii de mediu au rolul
lor în dezvoltarea comunicarii si limbajului: statusul socio-economic si
cultural, marimea familiei, neglijarea sau abuzul, complicatiile de tip
hipoxic-ischemic la nastere, malnutritia, oportunitatile educationale si
scolare oferite copilului cresc sau scad performantele lingvistice
-Factorii cognitivi sunt de
asemenea implicati - atât cei generali, care vizeaza viteza proceselor
cognitive, cât si cei speciali precum: memoria auditiva privind cuvintele,
abilitatile de procesare si mentinere a informatiei lingvistice. Calitatea memoriei auditive este legata de dobândirea unor noi cuvinte si
de obtinerea deprinderilor de scris si citit.
-Tulburarile
auditive fie permanente, fie temporare, reprezinta factori importanti în
dezvoltarea limbajului sau nedezvoltarea lui. si otitele medii par a avea un
rol important (actionând împreuna cu alti factori asociati).
3.Clasificare
Manualul Statistic de
Diagnostic editia a IV-a, capitolul Tulburari de comunicare, clasifica:
1.Tulburarea limbajului expresiv;
2.Tulburarea limbajului mixt expresiv si
receptiv;
3.Tulburarea
fonologica;
4.Balbismul;
5.Tulburari de comunicare
nespecificate;
Manualul
ICD 10, în capitolul Tulburari specifice de dezvoltare a vorbirii
si limbajului, clasifica:
1. Tulburarea specifica a
vorbirii articulate;
2. Tulburarea limbajului
expresiv;
3. Tulburarea limbajului
receptiv;
4. Afazie dobandita cu
epilepsie (sindromul LANDAU - KLEFFNER);
5. Alte
tulburari de dezvoltare ale limbajului si vorbirii;
Termeni
precum: afazie senzoriala, motorie si mixta, disfazie, dislalie, dizartrie,
continua sa fie utilizati desi autorii sunt de comun acord ca acestia sunt
termeni folositi în neurologie pentru descrierea unor simptome care au o
leziune clar localizata într-o arie precisa.
Unii
autori clasifica astfel tulburarile de limbaj:
- tulburari
de dezvoltare a limbajului;
-
tulburare dobândita de limbaj;
4.Criterii de diagnostic
Criterii DSM IV
Tulburarea de limbaj expresiv
A. Scorurile obtinute la
testele standardizate de masurare a limbajului expresiv sunt substantial
scazute fata de normal. Tulburarea se manifesta prinr-o
limitare a vocabularului, greseli gramaticale, deficit de formulare a
propozitiilor.
B.Dificultatile
de exprimare interfera cu achizitiile scolare, ocupationale sau cu cele de
comunicare sociala producând dificultati copilului în cauza;
C.
Copilul nu prezinta simptome caracteristice tulburarii mixte de limbaj receptiv
si expresiv si nici pentru tulburari pervazive de dezvoltare;
D.Când
copilul are si întârziere mintala sau un deficit senzorial, sau motor si
traieste în conditii precare cu deprivare educationala, atunci tulburarea se va
exprima mai accentuat.
Daca
este prezenta o tulburare senzoriala sau motorie, tulburarea de limbaj se va
codifica pe axa III.
Tulburarea mixta de limbaj
expresiv si receptiv
A.
Scorul obtinut prin aplicarea unei baterii standardizate de teste de evaluare
atât a limbajului expresiv cât si receptiv este scazut sub capacitatea
intelectuala non-verbala a copilului examinat. Dificultatile sunt în exprimarea
cât si în întelegerea cuvintelor, propozitiilor sau a termenilor specifici
precum cei de spatiu si timp.
B. Dificultatile în
exprimare si în întelegere a limbajului provoaca greutati copilului în
învatarea deprinderilor scolare sau ocupationale si în comunicarea sociala.
C. Nu
sunt indeplinite conditiile pentru diagnosticul de tulburare pervaziva de
dezvoltare.
D.Când
este prezenta întârzierea mintala sau deficite senzoriale sau motorii si
deprivarea educationala, atunci tulburarea de limbaj este mult accentuata.
Când
este prezent un deficit motor sau senzorial datorat unei boli neurologice,
atunci tulburarea se va codifica pe axa III.
Tulburarea fonologica
A. Incapacitatea de a
pronunta sunetele si cuvintele într-o maniera corespunzatoare vârstei si
dialectului (ex: erori în producerea sunetelor care apar neclare, usor de
confundat cu înlocuiri de sunete sau omisiuni).
B.Dificultatile
de pronuntie a cuvintelor provoaca neplaceri copilului la scoala sau în relatia
cu ceilalti colegi
C.Prezenta
întârzierii mintale sau a deficitului neurologic motor sau senzorial sau a
deprivarii educationale face ca manifestarile sa fie mai excesive.
Daca
este prezenta o tulburare neurologica motorie sau senzoriala, atunci tulburarea
se va codifica pe axa III.
Criterii ICD 10
F.80.0 Tulburarea specifica a vorbirii articulate (aceasta tulburare este
denumita si tulburare fonologica)
-Articularea cuvintelor
(fonologia) sau pronuntia cuvintelor, evaluata cu teste standardizate, este mai
scazuta cu 2 deviatii standard fata de normalul cu aceeasi vârsta.
-Capacitatea
articulatorie / de pronuntie a cuvintelor (fonologia) se afla mai jos cu o
deviatie standard fata de QI-ul non-verbal evaluat cu testele stadard.
-Evaluarea
limbajului expresiv si întelegerea, evaluate cu teste standardizate se afla mai
jos cu doua deviatii standard fata de cea a copilului normal de aceeasi vârsta.
-Nu
exista tulburari neurologice si senzoriale sau fizice care sa afecteze în mod
direct pronuntia sunetelor - si nici nu exista o tulburare pervaziva de
dezvoltare.
-Criteriu
de excludere - QI-ul non-verbal mai mult de 70 la testele standard.
F.80.1 Tulburarea limbajului
expresiv
-Capacitatea
de exprimare evaluata cu testele standard este cu 2 deviatii standard mai jos
decât la copilul de aceeasi vârsta.
-Capacitatea
de exprimare evidentiata cu testele de evaluare a QI non-verbal se afla cu o
deviatie standard mai jos decât normalul.
-Limbajul
receptiv, evaluat cu testele standard este cu 2 deviatii standard mai jos decat
normalul.
-Folosirea
si întelegerea comunicarii non-verbale si functiile limbajului imaginativ se
afla la nivelul corespunzator vârstei.
-Nu
sunt evidentiate tulburari neurologice motorii sau fizice si nici tulburari
pervazive de dezvoltare.
-Criterii
de excludere - QI-ul non-verbal aflat sub 70 la testele standard.
F.80.2 Tulburarea limbajului
receptiv
(denumita si tulburarea limbajului receptiv si expresiv)
-Întelegerea
limbajului evaluat cu testele standard este cu 2 deviatii standard mai jos fata
de limita de vârsta a copilului.
-Limbajul
receptiv se afla cu 1 deviatie standard mai jos fata de QI-ul non-verbal
evaluat la testele standard.
-Nu
exista nici o tulburare neurologica, senzoriala sau fizica, care sa afecteze
direct limbajul si nici nu exista criterii pentru tulburari pervazive de
dezvoltare.
-Criterii
de excludere - QI-ul non-verbal mai jos de 70.
F80.3 Afazie dobandita cu epilepsie(Sindromul LANDAU - KLEFFNER)
-
Pierderea severa a limbajului receptiv si expresiv, care a aparut la 6 luni;
-
Dezvoltarea limbajului a fost normala anterior;
-
Anomalii paroxistice EEG care afecteaza atât unul cât si ambii lobi frontali si
care au fost decelate cu 2 ani înainte de aparitia bolii si care persista cel
putin doi ani dupa pierderea limbajului;
- Nu
exista tulburari de auz;
-
Nivelul inteligentei non-verbale este normal;
- Nu
exista alte tulburari neurologice decât modificari EEG si crizele epileptice;
-Nu
sunt îndeplinite criteriile pentru tulburari pervazive de dezvoltare.
Diferente
între cele doua clasificari:
-
DSM-ul le denumeste tulburari de comunicare;
-
ICD-ul le denumeste tulburari de dezvoltare a limbajului;
-
Criteriul de diagnostic diferential cu tulburarile neurologice sau senzitive ce
pot determina astfel de manifestari nu este notat decât de ICD 10, ceea ce
permite celor ce utilizeaza DSM-ul sa includa în manuale si tulburarile
dobândite de limbaj, pe lânga cele de dezvoltare.
-
DSM-ul înlocuieste termenul de tulburare a vorbirii articulate cu cel de
tulburare fonologica.
I. TULBURAREA LIMBAJULUI EXPRESIV (TLE)
Alte
denumiri:
-Tulburarea
de dezvoltare a limbajului expresiv
-Afazie
mixta predominant motorie
-Disfazie
motrie / afazie motorie
1.Caracteristici clinice. Diagnostic pozitiv
·
Copiii cu aceasta tulburare au dificultati în a-si
comunica nevoile, gândurile si intentiile prin intermediul cuvintelor.
·
Au o incapacitate de exprimare prin cuvinte, care variaza
în severitate - de la imposibilitatea totala de pronuntie a unui cuvânt (afazie motorie) pâna la utilizari de
cuvinte disparate, propozitii scurte si incomplete; relateaza un eveniment
într-o forma simpla, dezorganizata sau confuza.
Aceasta
problema de comunicare verbala este evidenta, chiar daca copilul nu are un
nivel scazut al inteligentei, limbajul non-verbal este normal iar întelegerea
si receptia nu sunt afectate.
Totusi,
de cele mai multe ori, aceasta tulburare se asociaza si cu tulburarea
limbajului receptiv, iar copiii pot prezenta si întârziere mintala.
Din
punct de vedere etiologic, sunt clasificate în:
-tulburarea
limbajului expresiv - forme de dezvoltare
în care se considera ca exista o problema de dezvoltare care afecteaza si
limbajul expresiv;
-tulburarea
limbajului expresiv - forma dobândita
- care apare mai rar la copii si se datoreaza unor factori infectiosi, toxici,
crize epileptice ( Sindr. LANDAU - KLEFFNER), care
determina modificarea de limbaj în planul expresiei si apare dupa o perioada de
dezvoltare normala.
a. Tulburarea limbajului expresiv - forma de dezvoltare
Se
manifesta prin variate grade ale aspectului si continutului verbal:
·
vocabular limitat - uneori la câteva cuvinte;
·
propozitii scurte si incomplete;
·
exprimare gramaticala improprie (forme incorecte de
plural, de pronume personal sau utilizare incorecta a verbelor auxiliare);
·
discursul este slab organizat, dificil de urmarit, slab
în exprimare;
·
frecvent, acesti copii au si tulburari de învatare, de
achizitie a scrisului si cititului si tulburari de dezvoltare a coordonarii
motorii;
·
pot aparea tulburari psihice asociate: Tulburarea
hiperkinetica, Tulburari de conduita sau Tulburari anxioase si/sau depresive;
·
multi autori nu exclud posibilitatea ca în forma de
dezvoltare sa existe o cauza centrala: afectarea ariei motorii de limbaj,
BROCA;
b. Tulburarea limbajului
expresiv - forma dobandita
·
Tulburarea
survine la orice vârsta, ca rezultat al unor conditii neurologice precum
intoxicatii, infectii, traumatisme, sau crize epileptice - la copii care au achizitionat limbajul.
·
afectarea poate determina la început atât modificarea
exprimarii cât si a receptiei;
·
dupa o perioada de revenire, uneori spontana, problemele
de limbaj pot continua totusi la nivelul expresiei;
·
aspectele gramaticale sunt partial pastrate;
·
modificarile se situeaza la nivelul organizarii
discursului si la abilitatea de a gasi cuvintele potrivite;
2.Diagnostic diferential
- tulburarile de auz care pot determina nedezvoltarea limbajului
expresiv, cu aparitia surdo-mutitatii;
- întârzierea mintala foarte severa sau profunda, în care limbajul
este sever afectat, atât cel expresiv cât si cel receptiv;
- mutismul electiv dar în care anamneza ne releva existenta unui
conflict sau a unor trasaturi de personalitate care explica comportamentul.
- tulburarile pervazive de dezvoltare, în care limbajul este bizar,
ecolalic, cu vorbire la persoana a III-a,
- cu deprivarea afectiva si educationala, care poate determina
întârzierea în achizitionarea limbajului prin lipsa stimularii;
- cu transferul copilului în alt mediu lingvistic si cultural,
- diagnosticul diferential
al formelor dobândite este obligatoriu însotit de investigatii paraclinice -
LCR, TC, EEG, arteriografie pentru a localiza afectarea cerebrala (o posibila
malformatie cerebrala, respectiv, hemoragie cerebrala etc.)
-
diagnosticul diferential cu sindromul LANDAU-KLEFFNER este obligatoriu când
afazia este dobândita, iar copilul are si crize epileptice. EEG-ul va transa
diagnosticul.
3.Tratament
Abordarea
terapeutica este complexa si implica participarea atât a copilului cât si a
parintilor.
Tratamentul
logopedic va fi pe primul plan si va viza:
-
pronuntia cuvintelor;
-
formularea de propozitii simple, apoi fraze;
-
exercitii de cadenta narativa;
- se
vor anticipa si trata astfel dificultatile de învatare a scrisului si
cititului;
·
Interventia va fi directa sau mediata de catre parinti si
educatori, încorporând, astfel, exprimarea în activitatile zilnice, gasind
oportunitati noi de formulare a propozitiilor si frazelor si de exercitiu
zilnic a celor deja învatate.
·
În formele severe de afazie motorie, cu afectare a zonei
motorii de limbaj sau în formele cu surdo-mutitate este necesara învatarea
tehnicilor complementare de comunicare prin gesturi.
Asocierea
tratamentului antiepileptic si neurotrofic sau chiar chirurgical va fi decis de
clinicieni în functie de etiologia formei dobândite si de severitatea acesteia.
4.Evolutie si prognostic
·
Studii pe
termen lung, efectuate pe copii "late talkers" au aratat ca acesti
copii, care prezentau strict întârziere în dezvoltarea limbajului expresiv,
fara tulburari cognitive, senzoriale sau neurologice, au avut o îmbunatatire a
limbajului într-un procent de 50-80% pâna la intrarea la scoala.
·
Prognosticul devine mai putin favorabil daca, tulburarea
persista si dupa vârsta scolara. La acesti copii, apar frecvent tulburari
asociate de citit, de calcul matematic, de scris sau de tip deficit de atentie
cu hiperkinezie.
·
În formele asociate cu tulburare mixta a limbajului
receptiv si expresiv, prognosticul este, rezervat.
Se
considera ca 2/3 din copiii cu TLE forma
dobandita au o evolutie favorabila. Un numar mic continua sa ramâna cu
deficit în exprimare la adolescenta.
Revenirea
se poate face în zile, luni sau ani si depinde de localizare, extindere, vârsta
la care s-a instalat defectul si de existenta unor leziuni anterioare.
II. TULBURAREA LIMBAJULUI RECEPTIV (TLR )
Alte
denumiri:
-
Afazie senzoriala
-
Afazie de dezvoltare a limbajului receptiv
-
Disfazie senzoriala.
1.Definitie. Caracteristici clinice
Majoritatea
autorilor considera ca forma pura, numai de afectare a limbajului receptiv,
exista la un numar foarte mic de copii - existenta unor factori comuni ai
neurodezvoltarii fac ca intricarea senzitiva si motorie sa fie preponderenta.
De
aceea se înclina catre Tulburare mixta de
limbaj receptiv si expresiv sau catre vechea denumire, Afazie mixta predominant motorie sau senzoriala.
Clinic,
acesti copii prezinta:
·
un vocabular sarac;
·
folosesc
propozitii simple;
·
discursul
narativ este slab organizat, trunchiat;
·
au o importanta reducere a capacitatii de întelegere a
limbajului vorbit de catre cei din jur, desi înteleg limbajul non verbal;
·
dificultati de însusire a cuvintelor noi, mai ales pe
acelea care necesita un grad de abstractizare;
·
greseli de decodificare a sensului cuvintelor spuse de
ceilalti;
·
nu înteleg
sensul explicatiilor gramaticale;
·
nu înteleg sensul cuvintelor ,
daca le vorbesti când sunt cu spatele la tine, te aud dar nu înteleg ce le
ceri, nu pot face decodificarea semantica a sunetelor auzite.
·
frecvent, aceasta incapacitate de întelegere a cuvintelor
este confundata cu lipsa de atentie sau cu deficitul cognitiv;
·
nu au afectata inteligenta si nici nivelul comunicarii
non-verbale (conform ICD si DSM).
Exista
doua forme de TLR: forma dobandita si
forma de dezvoltare.
Afectarea zonei de limbaj,
aria senzoriala WERNIKE, a putut fi dovedita în forma dobandita.
2.Tratament
Principiile sunt aproape
aceleasi ca si în celelalte tulburari de limbaj. Literatura
de specialitate recomanda multe tehnici, stiluri si programe de reeducare a
limbajului.
Scopul
este de a îmbunatati performantele în exprimare sau întelegere si, de asemenea,
de a îmbunatati concomitent cât mai multe arii de functionare - cognitive,
comportamentale, motorii.
3.Evolutie si prognostic
Tulburarea
limbajului receptiv, spre deosebire de TLE, are o evolutie mai lenta, iar daca
copilul nu a reusit pâna la 9-10 ani sa obtina performantele normalului, atunci
sansele de revenire sunt mult mai mici.
Prognosticul
mai bun îl au copiii la care tulburarea mixta de limbaj nu este dublata si de
nivelul scazut al inteligentei.
III. TULBURAREA SPECIFICĂ A
VORBIRII ARTICULATE
Alte
denumiri:
-
tulburarea fonologica (DSM IV);
-
dislalii polimorfe;
-
dizartrii;
-
defect fonologic si de articulare a cuvintelor;
-
tulburari de pronuntie;
-
tulburari foniartrice.
1.Caracteristici clinice. Diagnostic pozitiv si
diferential
Copiii
cu tulburarea fonologica au dificultati în producerea corecta a sunetelor (în
pronuntia cuvintelor) conform vârstei lor si dialectului vorbit în familie. Se
considera ca problemele în articularea cuvintelor si în emiterea sunetelor se
datoreaza imaturitatii si nu unei tulburari neurologice si senzoriale dovedite.
Copiii,
în procesul dezvoltarii limbajului si a capacitatii de articulare a cuvintelor,
parcurg mai multe etape, pâna dobândesc o pronuntie clara si adecvata:
·
initial omit
anumite sunete precum consoanele: s, r, t, pe care le pronunta mai târziu
(eliziune) (metou în loc de metrou)
·
substituie unele sunete cu celelalte (înlocuire); (metou a fost o etapa dupa care a
urmat metlou, înainte de a ajunge la metrou)
·
plasarea inversata a silabelor sau sunetelor (metateza) (mi-ca-da-mente în loc de de me-di-ca-mente)
·
dificultati de pronuntie a grupelor ghe, che, ce, ci.
Copiii
pot prezenta si alte dificultati fonologice/foniartrice si anume, sunetul, desi
pare corect articulat, are o sonoritate modificata prin:
·
pozitionarea
incorecta a zonei velo-palatine
·
nazalizarea
sunetului;
·
contractura anormala, exagerata a
laringelui.
Procesul dezvoltarii
foniartrice reprezinta dobandirea nu numai a
abilitatii de a articula si pronunta cuvintele, cât si de a le da o sonoritate
adecvata dialectului vorbit.
Exista copii care pronunta
unele sunete incorect din punct de vedere al dialectului vorbit dar sunetul ar
fi corect daca copilul ar apartine altei grupari lingvistice.
Se va
pune diagnosticul de tulburare specifica de dezvoltare a vorbirii articulate
numai daca, copilul a depasit vârsta de
sase ani ori continua sa prezinte frecvente si numeroase greseli de
pronuntie a cuvintelor.
Diagnostic diferential:
·
malformatii
buco-faringo-laringiene de tip keilo-gnato-palato-schizis
·
tulburari neurologice de tip paralizie de nerv laringeu
superior sau tulburari de mobilitate ale valului palatin si tulburari de
deglutitie;
·
hipoacuzie permanenta sau temporara;
·
se va stabili daca sunt prezente si tulburari de
dezvoltare ale limbajului receptiv sau expresiv;
·
întârzierea mintala sau Paraliziile cerebrale în care pot
aparea tulburari de limbaj de tip foniatric.
2.Tratament
Indiferent
de forma clinica, usoara sau severa sau de vârsta la care s-a diagnosticat
tulburarea, se recomanda tratament logopedic.
Acest
tratament poate fi practicat fie numai în prezenta specialistilor, fie
exercitiile sa fie efectuate si la domiciliu în prezenta parintilor.
-abordarea fonologica
·
Scopul este de
a ajuta copilul sa elimine sunetele incorecte prin pronuntia corecta a lor.
·
Copilul va
exersa pronuntia unor clase de sunete, apoi va începe sa învete pronuntia altor
sunete.
·
Exercitiile vor fi zilnice, cu aplicarea în fiecare
situatie.
-abordarea traditionala
·
scopul este de a învata copilul caracteristicile motorii
si auditive ale pronuntiei corecte.
Programul
pentru copiii cu malformatii operate sau aparate ortodontice este diferentiat;
la fel ca cel pentru copiii cu tulburari
severe de tip dizartrie congenitala. Se folosesc tehnici compensatorii
si tehnici alternative de comunicare.
3.Evolutie si prognostic
· Evolutia depinde de forma clinica si de severitatea manifestarilor.
· Exista putine studii longitudinale, dar concluzia este ca, daca pâna la 8
-9 ani nu s-a normalizat pronuntia, atunci probabilitatea ca aceasta stare
reziduala sa se perpetueze si la adult este foarte mare.
· Copiii cu forme usoare sau moderate au un risc mic de a dezvolta fenomene
asociate de tip tulburari emotionale sau de învatare. Adultii cu istoric de
tulburare foniartrica usoara sau moderata au atins un nivel cognitiv si
educational normal.
· În formele severe, la scolarul mare, apar fenomene secundare ca modificarea
abilitatii de a percepe, identifica si manipula sunetele, antrenând tulburari
în achizitionarea scrisului si cititului.
· Când exista asociate si tulburari ale limbajului receptiv si expresiv, ceea
ce se întampla adesea, evolutia este mai lenta.
· Copiii cu tulburari neurologice sau cu malformatii ale valului palatin sau
ale boltii palatine au, de obicei, o întârziere mintala, ceea ce îngreuneaza si
tratamentul, iar prognosticul este mai rezervat.